Autore: D\'Aprile, A.
ID: 1061
(The Italian experience in the youth sector.).
Parole ChiaveViene descritta l'esperienza voluta dalla Fidal riguardo alla carriera giovanile dell'atleta, dalla categoria allievi a quella juniores (16-19 anni). Il progetto considera un più moderno sistema formativo fondato sulla disponibilità dei soggetti coinvolti a formare un team capace di impostare rapporti con diverse tipologie di individui. Si è utilizzata la modalità del teambuilding, che prevede l'assegnazione dei compiti ai vari soggetti che lo compongono, l'intepretazione dei vari ruoli e l'interrelazione che essi sono in grado di stabilire con le altre entità dell'ambito giovanile. Al concetto della formazione del binomio atleta-tecnico viene così ad integrarsi una componente polistrutturata. Due aree operative hanno il compito di seguire il binomio allenatore-atleta: l'area prevenzione degli infortuni e quella del controllo dell'allenamento. Una terza area è impegnata nell'individuare e selezionare i probabili talenti, mentre una quarta contribuirà alla predisposizione di un percorso tecnico-didattico utile alla \"conclamazione\" del probabile talento. Le quattro aree, operando in maniera integrata, concorrono alla crescita dei giovani talenti, coinvolgendoli in un processo educativo consapevole.
KeywordsThe experience carried out by the Italian Federation concerning young athletes' career is described, from the \"allievi\" category to the \"juniors\" one (16-19 years). The project takes into account a more modern educational system based on the willingness of the subjects, involved in the creation of teams able to build relationships with different typologies of individuals. The modality of teambuilding was used because it provides the assignment of tasks to the various subjects forming it, for the interpretation of the different roles and the interrelation, which they are able to establish with the other elements of the youth sector. A polystyructured component is thus integrated with the concept of formation of the couple athlete-coach. Two operational areas have the task of following the couple athlete-coach: the prevention of injuries area and the one of the control of training. A third area is specialized in the identification and selection of the probable talents, while a fourth one will contribute to the arrangment of a technical-didactical path, that is useful for the \"detection\" of probable talents. The four areas, working in an integrated way, concur to the growth of young talents, involving them in a conscious educational process.